روضه رضوان

الا بذکر الله تطمئن القلوب

روضه رضوان

الا بذکر الله تطمئن القلوب

۸ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

چه خوش بی‌مهربونی هر دو سر بی

که یکسر مهربونی دردسر بی


اگر مجنون دل شوریده‌ای داشت

دل لیلی از آن شوریده تر بی



باباطاهر

  • Mehrdad Hassani

📝چهارراه استانبول، دوما و جام زهر نهایی 


🔹تیرماه 1367 در شرایطی که ایران هنوز شعار جنگ جنگ تا پیروزی سر می‌دهد، مقامات ارشد مسئول جنگ طی نامه‌ای محرمانه خطاب به رهبر فقید انقلاب اسلامی اعلام می‌کنند با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و نیز عدم همراهی عموم مردم با جنگ باید هر چه سریع‌تر آتش‌بس را پذیرفت و در نتیجه این نامه امام #جام_زهر را سر کشیده و جنگ به اتمام رسید.


🔸بنظر می‌رسد آنچه این روزها در بازار ارز می‌گذرد علاوه بر اینکه معلول سیاست‌های اقتصادی دولت نئولیبرال حسن روحانی (دولت اتاق بازرگانی) است باید در قالبی دیگر مورد تحلیل قرار گیرد و آن هم پیش‌درآمدی برای پروژه اصلی دولت (و البته بخش‌های مهمی از نظام) در عرصه سیاست خارجی یعنی تنش‌زدایی است.


🔹پس از اتمام مساله هسته‌ای در دولت یازدهم که با استفاده از فشار روانی و اقتصادی سنگین روی مردم در نتیجه تحریم‌های داخلی و خارجی در انتهای دولت دهم صورت گرفت، دو مساله جدی دیگر میان جمهوری اسلامی و آمریکا باقی ماند: موشک‌ها و منطقه؛ مسائلی که بخشی از تحریم‌های وارده بر کشور ناشی از آنها بوده و دولت در مورد آنها به ویژه در مساله موشکی مواضع متناقض (از نفی هر گونه مذاکره تا #گپ_موشکی ) داشته است.


🔸اما دولت برای حل این دو پرونده چه خواهد کرد؟ بنظر می‌رسد کنار هم قرار دادن چند ماجرا بتواند ترسیم‌گر پازلی برای بستن این دو پرونده باشد.


🔹ارزش پول ملی طی مدت کوتاهی شدیدا سقوط کرده و به تبع آن فشار اقتصادی و روانی بر عموم مردم افزایش یافته است، حامیان دولت در شبکه‌های اجتماعی القا می‌کنند سپاه در تلاش است علیه حسن روحانی کودتا کرده و خرید گسترده ارز و بالا بردن قیمت آن ناشی از تلاش‌های این نهاد برای کودتا است.


🔸چند هزار کیلومتر آنسوتر ادعا می‌شود که دولت بشار اسد به شهر دوما حمله شیمیایی کرده است، ترامپ در سخنانی تند ایران و روسیه را شریک این ماجرا دانسته و وعده هزینه سنگین برای این قضیه می‌دهد. در همین حین ناوهای جنگی آمریکا به سوی سوریه در حرکتند و خبرها از حمله‌ای نسبتا گسترده به سوریه که همزمان با هدف قرار دادن پایگاه‌های ایران در این کشور خواهد بود حکایت دارد.


🔹بر بستر نارضایتی گسترده مردم از عملکرد دولت، شهرهای مختلف کشور در دی‌ماه شاهد ناآرامی‌هایی بود که حاصل آن نزدیک به 30 کشته بود. این ناآرامی‌ها به مناطق مرکزی تهران نیز کشیده شد، ناآرامی‌هایی که به گفته شاهدان عینی بسیار مشکوک به نظر می‌رسید از این حیث که به راحتی قابل مدیریت توسط نیروی انتظامی بود اما برخورد جدی ملاحظه نمی‌شد،‌برخی خبرها حاکی از دستور دولت به ناجا برای عدم برخورد بود.


🔸ترامپ در دی سال 96 و در هنگام امضای تعلیق تحریم‌های هسته‌ای برای مدت 4 ماه ‌تاکید کرد دیگر تحریم‌های هسته‌ای را تعلیق نخواهد کرد مگر این که ایران در دو مساله موشکی و تروریسم (منطقه‌ای) پای میز مذاکره آمده و شرایط آمریکا را بپذیرد به عبارت دیگر ترامپ قصد دارد در انتهای اردیبهشت #برجام را پاره کند.


🔹نتیجه پاره شدن برجام، بازگشت تحریم‌های هسته‌ای و رخ دادن مجدد و البته شدیدتر بحران ارزی سال 91 در کشور و به دنبال آن افزایش فشار بر عموم مردم و احتمالا ناآرامی‌های اجتماعی سراسری در انتهای اردیبهشت و اوایل خرداد خواهد بود که حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی نیز در توییتی نسبت به این ناآرامی‌ها هشدار داده و تلویحا آن را به گردن یک طرف داخلی (یعنی سپاه) انداخت.


🔸از جمع موارد بالا دو هدف تضعیف جدی سپاه به عنوان طرف اصلی پرونده‌های هسته‌ای و موشکی و افزایش فشار افکار عمومی برای حل مسائل اقتصادی ناشی از تحریم‌ها حاصل خواهد شد.


🔹بنظر می‌رسد بخش‌هایی از نظام و دولت به همراه طرف‌هایی در خارج از کشور با استفاده از دو تجربه #598 و #برجام (که هر دو نشان دادند راس نظام در شرایط فشار شدید داخلی برای حفظ کلیت ساختار ناچار به کوتاه آمدن می‌شود) قصد دارند این بار #جام_زهر_نهایی را به رهبری انقلاب داده و جمهوری اسلامی ایران را برای همیشه یک شهروند سر به زیر جامعه جهانی تبدیل کنند.


🔸تصور می‌کنم پروژه جام زهر نهایی را باید در قالب کلان‌پروژه #رهبری_بعدی دید. زمانی مرحوم هاشمی رفسنجانی گفته بود اگر امام 598 را امضا نمی‌کرد هیچ کسی بعد از ایشان نمی‌توانست جنگ را خاتمه دهد.

ارسال این مطلب دلیل بر رد یا اثبات آن نیست.

@maktubat


  • Mehrdad Hassani

 در شرایط انتهای دوران قاجار به سر می‌بریم | کشور نیاز به یک دیکتاتور نظامی دارد


🔸الان مردم دیگر خسته‌اند از این #نظم_اجتماعی که گفتم که هیچ اقتدار سیاسی در این مملکت وجود ندارد و همه از بین رفته است.


🔹#نظامی‌گری و قدرت‌طلبی در جهان باعث می‌شود که حاکمان مادام العمر زیاد شوند و دیکتاتوری بیاید، نه استبداد. چون استبداد بر اساس جهالت بنا می‌شود، ولی دیکتاتوری بر اساس برنامه ایجاد می‌شود. 


🔸در #دیکتاتوری برنامه منسجم برای نوسازی جامعه وجود دارد، مثل ناپلئون، هیتلر، رضاشاه و #احمدی_نژاد می‌آید. یعنی دیکتاتور با قدرت تمام مجلس را هم پشت سر می‌گذارد.


🔹همین الان #مجلس_فرمایشی داریم که از بالا فرمایش می‌کنند و در مجلس انجام می‌دهند. وزیری که سه بار استیضاح می‌شود، دوباره به او رأی می‌دهند. خب اگر این بود، پس چرا استیضاح کردید؟ یعنی می‌خواهم بگویم که مجلس هم که بر اساس دموکراسی است، دچار بحران است و فرمایشی شده؛ پس حتما یک فرد قدرت‌طلبی پشت آن می‌آید. 


🔸معتقدم ممکن است مجلس آینده به شدت #رادیکال شود. یعنی قاعدتا باید بشود، وگرنه مملکت کاملا می‌پاشد، یعنی نابود می‌شود. یکی از همان مجلسی‌های دوره آینده چهره سال می شود برای #ریاست_جمهوری می آید و پیروز خواهد شد.


🔹آدم متناسب با این فضا باید بیاید سر کار که بتواند ایران را حفظ کند. بعد از مشروطه ایران را به سه منطقه تقسیم کردند، #رضاشاه آمد و همه اینها را جمع کرد. در همین جمهوری اسلامی هم نظامی‌گری می آید و شوخی ندارد. البته معلوم نیست که حتما آن فرد نظامی باشد بلکه ادبیاتش نظامی‌گری خواهد بود.


🔸جامعه #دیکتاتوری نوساز می‌خواهد. می‌خواهد در اداره کارش انجام شود، یعنی فقر نباشد، شغل جدی ایجاد شود. الان هرچه رهبری می‌گوید «ساختار اقتصادی درونی»، اینها گوش نمی‌کنند. بحران #خشکسالی با دیکتاتوری دیکتاتوری حل می شود. دیکتاتوری یعنی کسی بیاید و توزیع آب را تنظیم کند. این کار یک فکر متمرکز می‌خواهد. البته دیکتاتوری برعکس استبداد است و ما یک وقت‌هایی این را قاطی می‌کنیم.

ارسال این مطلب دلیلی بر رد یا اثبات آن نیست

لطفا نظر دهید

🔴 روایت فیاض از فروپاشی انسجام ملی در دولت روحانی

@maktubat

  • Mehrdad Hassani

پایتخت🇮🇷 و الیزابت🇬🇧


🧐 پایتخت پنجم  و طنزی پر از ابهام


📝در نقد و بررسی فیلم شنیده ام که میگویند  فیلم های خوب لایه به لایه اند، یعنی در ظاهر فیلم یک حرف زده میشود ولی در باطن یک جریان و حرف دیگری را مطرح میکند.

وجود شخصیتی به نام الیزابت که اهل انگلیس هم میباشد در فیلم پایتخت شاخک های هر متفکر ایرانی که با سیاست آشنا باشد ونیز اهل فیلم باشد را فعال میکند و باید بگویم دوست ندارم باور کنم که رسانه سپاه با همکاری سیما در پرده مخفی فیلم و لایه دوم این فیلم میخواهد ارتباط ایران را با انگلیس به نمایش بگذارد و دوست نداشتم در این رابطه بنویسم تا  سکانس دیشب را دیدم  و باور کردم که در پشت این فیلم حرف هایی است،

🎬در سکانس شب و داخل نفر بر جنگی ،

نقی و ارسطو مشغول دعوا بر سر الیزابت هستند که نقی اذعان دارد که با الیزابت بودن و به لازقیه رسیدن باعث دردسر میشود و یا باعث ننگ میشود که باید در رابطه با او پاسخگو بود،

 اما ارسطو مخالفت میکند و میگوید من حاضرم از او هنگام قضاوت حمایت کنم و این درگیری ادامه دارد!!

 تا اینکه شخصیت منطقی و جا افتاده ی فیلم و نفر اول رای گیری شورای شهر که همان!؟ هما خانوم است دو جمله کلیدی را میگویید،

اول؛الیزابت پا به پای ما درمقابل داعش جنگید

دوم  هما میگویید این مسىله(دعوا) مهم نیست که (الیزابت انگلیسی) با ما باشد یا نباشد مسىله آن است که ما الان آب و غذا و امنیت نداریم و باید این را حل کنیم و خود را نجات دهیم و در همین زمان و بین این دعوا  است که الیزابت بدون توجه به این گفتگو ها ، استارت ماشینی را میزند و روشن میکند که قبل تر خوابیده و از کار افتاده بود و ترس از بی ابی وغذا و امنیت را در دل گروه گم شده ی ایرانیان  انداخته بود و در همین ترس و درگیری است که ملکه نجات(الیزابت🇬🇧) این گروه ایرانی که حتی شخصیتی قهرمان به اسم نقی را در خود دارد دوباره امید و شادی را برای خانواده ی ایرانی رقم میزند.


و حال سوال من این است ایا همه این نامها و اتفاقها و دیالوگها به صورت اتفاقی در این برهه حساس زمانی ایران و در پربیننده ترین سریال ایران، و انهم در یک کار مشترک بین سپاه و صداوسیما به صورت نا خود آگاه و اتفاقی است؟؟؟؟


🙏ارزو میکنم که آخر فیلم الیزابت انگلیسی تیم ایرانی را به داعشیان بفروشد تا اینکه ایرانیان را از دست عربان داعشی نجات بدهد.

چرا که!؟

 بلایی که به گواه تاریخ انگلیس بر سر ملت ایران در ظاهری نیکو می اورد اعراب در ظاهری خشن نمی اورند. 


#ملکه_الیزابت_انگلیسی

#روباه_پیر

#سپاه_صداسیما

#پایتخت

#هما

#سکانس_وضع_ایران


@Redsireirann

  • Mehrdad Hassani


⭕️ این همه گسست محصول آن همه خط قرمز ⭕️


نتیجه منطقی کشیدن خط قرمز حول یک موضوع ایجاد شکاف بین طرفداران و مخالفان آن موضوع است .

برای ایجاد جامعه ای واحد باید سعی کرد خطوط قرمز را به حداقل ممکن رساند ، یعنی به خطوط قرمز واقعی اکتفا کرد .


✖️✖️✖️ مسائلی از قبیل کوروش و داریوش ، مسئله‌ی ولایت فقیه و مرجعیت ، سپاه و بسیج و فرماندهان آن ، نقد رهبری و منصوبان ایشان ، موضوعاتی از جمله طلاکاری گنبد و بقاع ائمه و امامزادگان ، موضوع سوریه ، لبنان و رژیم صهیونیستی ، بحث حجاب اجباری و .......  و صدها خط قرمز دیگر موضوعاتی هستند که با آرامش خاطر نمیتوان درمورد آنها حرف زد و تهمتی نشنید و تعقیب نشد ... .


🔵 حال سوال اینجاست که چه کسی و با چه تضمینی از حقیقت ، این خطوط را ترسیم میکند ؟!!!

کدام فهم است که در مقام مقایسه با سایر مفاهیم خود را  درست نمیداند؟!! قطعا هر فکری تا زمانی که در نظر طرفدارانش منطقی و درست نیاید مورد قبول واقع نمی شود ؛ پس چگونه از بین این همه فکر (که هر کدام در نظر طرفدارانش درست است) یک فکر را حاکم میکنید و اجازه ی ظهور به هیچ فکری نمیدهید؟!!! وجه ترجیح آن فکر چیست؟!! قدرت؟!!!

اگر فردا قدرت و حاکمیت به تفکر رقیب شما رسید آنها هم فکر خودشان را خط قرمز می‌نامند ؛ آیا این کار درست است؟!!!

آیا میتوان گفت ملاک درستی یک فکر قدرت داشتن صاحبان آن فکر است؟!!


🔴 راه حل فقط و فقط در «گفت و گو» است .

هرآنچه برایمان مهم و مقدس بنظر میرسد را که نمی‌توان و نباید با زور و دیکته و سازمانی حفظ کرد . باید با منطق و گفت و گو و فضای باز علمی اذهان و افکار را توجیه کرد .



@F_A_S_D

  • Mehrdad Hassani

از آن چه عرض شد می توان نتیجه گیری کرد که «روحیه ی هر انسانی را انتخاب هایش مشخص می کند» و بر اساس همین قاعده می پرسیم به چه کسی جوان می گویند و مشخصات جوانان چیست؟! 
با مقایسه با دو مرحله ی «کودکی» و «پیری یا کهنسالی» می توان گفت: جوان؛ کسی است که انتخاب های او اساسی و بلند مدت است و به اهدافی نظر دارد که خیلی سطحی و زودگذر نیست و برای رسیدن به آنها برنامه ریزی می کند. این برای روحیه جوان یک حقیقت است و اگر مطابق روحیه ی خود عمل نکند، یا هنوز از نظر روحی کودک است و یا پیری است شکسته و فرتوت. مثلاً وقتی فردی که بین هفده تا بیست سال دارد و ما از لحاظ سنّی او را جوان می دانیم، مقداری آب در یک لیوان بریزد و مگسی را در آن بیندازد تا در آب غرق شود، می گوییم او هنوز بچّه است چون انتخابش سطحی و سرگرم کننده و بچّه گانه است و از او چنین انتخابی را انتظار نداریم چون جوان باید انتخاب هایی بزرگ تر از این گونه اعمال داشته باشد، انتظارمان آن است که یک جوان انتخاب هایی وسیع و عمیق و همه جانبه داشته باشد. 
در اسلام به انسانِ جوان، انسان رشید می گویند؛ یعنی انسانی که رشد کرده و انتخاب های بزرگ انجام می دهد و به اهداف واقعی و عمیق و به ابزارهای مناسبی که او را به اهدافش می رساند، فکر می کند. اصطلاحاً می گویند فلانی دیگر کودک نیست رشید شده و می تواند تکالیف دینی اش را انجام دهد، یعنی می تواند به موضوعاتی بیندیشد که عمیق تر از موضوعات محدود زندگی دنیایی است.
 

 

  • Mehrdad Hassani

انسان ها در زندگی خود با سه مرحله ی «کودکی»، «جوانی» و «پیری» روبه رو هستند؛ مرحله ی کودکی مشخصات خود را دارد و از آن جا می فهمیم کسی کودک است که حرکات مخصوصی انجام می دهد که ما به اصطلاح می گوییم انتخاب هایش بچّه گانه است و به اهداف بلندی نمی اندیشد. حال اگر شخص بزرگی همان انتخاب هایی را داشته باشد که کودکان دارند مورد تمسخر و اعتراض بقیه واقع می شود، چون با آن که شخصِ بزرگی است انتخاب هایش بچّه گانه و دور از انتظار است و این فرد نباید چنین انتخاب هایی را در چنین مرحله از زندگی اش داشته باشد. مثل این که اگر یک شخص سی ساله مثل بچّه ی پنج ساله عروسک بازی کند و یا دوچرخه کودکی را سوار شود و در کوچه و محله بچرخد، این شخص مورد تمسخر و اعتراض واقع می شود. در حالی که اگر یک کودک پنج ساله این کارها را بکند، کسی به او اعتراض نمی کند، چون این کار، کارِ بچّه گانه است و این هم کودک است و باید کارهای کودکانه انجام دهد. آری کودکان انتخاب هایشان کودکانه است؛ و بیشتر به کارهای سطحی و سرگرم کننده می پردازند. 
در مقابلِ کودکان که انتخاب هایشان سطحی و زودگذر و برای سرگرمی است، پیرمردها و پیرزن ها را مشاهده می کنیم که مشخصه ی آن ها عبور از آرزوهایی است که یک جوان باید داشته باشد. پیران در حالت طبیعی در شرایطی هستند که نمی توانند به اهدافی فکر کنند که مربوط به یک جوان بیست و پنج ساله است. مثلاً نمی توانید به یک پیرمرد نودساله پیشنهاد کنید مؤسسه ای تأسیس کند تا در آن مؤسسه جوانانی تربیت شوند که پس از مدتی بتوانند به دانشگاه بروند و بعد از فارغ التحصیل شدن برایشان تعدادی کارخانه بسازد و آن ها مهندسان آن کارخانه ها بشوند. در مقابل چنین پیشنهادی خواهید دید که آن پیرمرد طاقت شنیدن چنین برنامه ی وسیعی را ندارد چه رسد بخواهد به آن عمل کند. خدا هم از او نخواسته است، اگر هم بخواهد در سن نود سالگی چنین کاری را شروع نماید، ممکن است مورد تمسخر واقع شود که پیرمرد نودساله چه آرزوهایی در سر می پروراند. به اصطلاح می گویند: «سر پیری و معرکه گیری!» این مثال برای آن است که روشن شود عموماً انسان ها در سنّ پیری نمی توانند چنین انتخاب های بزرگی را به عهده بگیرند و از این مثال ها می توانیم نتیجه بگیریم که انسان ها در دو مرحله از زندگیِ خود - یعنی در مرحله ی کودکی و در مرحله ی پیری- به جهت روحیه ی خاصی که دارند، نمی توانند انتخاب های اساسی و برنامه های دراز مدت داشته باشند و این اقتضای دوران کودکی و کهنسالی است. 

 ادامه دارد.....

استاد طاهرزاده

 

  • Mehrdad Hassani

این یک قاعده است که انسان به اندازه ای که صحیح فکر کند، صحیح عمل می کند. به همین جهت، آنهایی که خیلی کار می کنند ولی کم فکر می کنند عملاً کارهایشان بر ضد اهدافی که دنبال می کنند، نتیجه می دهد، چون فکر نمی کنند چگونه در ابتدای کار، راه کارهای رسیدن به نتیجه ی مطلوب را پیدا کنند. 
در حمام های قدیم، دلاّک هایی بودند که سر افراد را می تراشیدند، یکی از آن ها وقتی تیغ اش کُند می شد، به تیغ فشار می آورد تا با فشاری که به آن تیغ می آورد و با صرف نیروی بیشتر، سر طرف را بتراشد، درنتیجه پوست سر آن فرد بیچاره کنده می شد. یک بار شخصی به آن دلاّک گفت: «آقای محترم! یک تیغ نو بخر و سر مردم را درست بتراش!» دلاّک با خونسردی تمام که گویا کارش هیچ عیبی ندارد، گفت: «چرا پول بدهم تیغ بخرم، نان می خرم و می خورم تا زورم زیاد شود و بتوانم به تیغ نیروی بیشتر وارد کنم». 
در بعضی موارد مَثَل ما، مَثل آن دلاّک است؛ چون عقل مان به کارمان نمی رسد و سعی نمی کنیم به راه هایی فکر کنیم که بهتر به نتیجه می رسیم، دائماً کار می کنیم و در نتیجه دچار مشکلات بیشتری می شویم و باز برای رهایی از این مشکلات، به جای این که ریشه ی مشکلات را پیدا کنیم، باز بیشتر کار می کنیم، آن وقت سراسر زندگیمان می شود پریشانی و پراکندگی. 
«شوماخر» می گوید: «غفلت از خردمندی، تا بدان پایه رسیده که ما همواره می کوشیم که یک بیماری را با تشدید علّت های آن شفا دهیم».2 مثل آن که امروزه مشکلاتی را که سرعت های زیاد ایجاد کرده است ما با ایجاد ماشین هایی با سرعت بیشتر می خواهیم رفع نماییم
.

 ادامه دارد.....

استاد طاهرزاده 

  • Mehrdad Hassani